Gräddtårta med jordgubb och lime

Mormors 80-årstårta

 

För att fira mormors 80-årsdag bestämde vi, hennes barn och barnbarn, oss för att ordna en överraskningsfest. Medan mormor och morfar rövades bort och fick åka båt med några av barnbarnen ordnade vi andra festen hemma hos dem. Mitt bidrag blev bland annat den här tårtan. Under ett gräddigt yttre samsas somriga jordgubbar med fräsch lime. Det blir en härlig twist på den klassiska jordgubbsgräddtårtan. Jag provade att dekorera tårtan med en spritsteknik jag hittade på någon av de bakbloggar jag surfat runt på. Det var enkelt och imponerade på släkten.

 

Tårtbotten:

3 ägg

3 dl socker

1 dl varmt vatten

3 dl vetemjöl

1 ½ tsk bakpulver

 

Fyllning:

500-750 g jordgubbar

Rivet skal av 1 lime

Socker

Balsamvinäger

Jordgubbsmousse

 

Garnering:

Ca 5 dl vispgrädde

Jordgubbar

Citronmeliss

 

Tårtbotten:

Smörj formen och bröa med vetemjöl. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt det varma vattnet mot slutet av vispningen. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i smeten. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 175-200 grader tills kakan inte är kladdig i mitten, ca 30 min. Låt kakan svalna och skär i tre delar.

 

Fyllning:

Vispa jordgubbsmousse efter anvisningar på paketet (Jag brukar använda Ekströms jordgubbsmousse med yoghurt som vispas upp med mjölk och stelnar i kylen)

Mosa jordgubbar och blanda med rivet limeskal, socker och balsamvinäger. Smaka dig fram till en god blandning.

Lägg hälften av de mosade jordgubbarna på den nedre tårtbottnen. Bre ut hälften av moussen över jordgubbarna. Lägg på nästa lager tårtbotten och upprepa fyllningen. Avsluta med sista tårtbottnen.

 

Garnera:

Spackla tårtan med vispgrädde för att få den slät. Fyll en sprits med resten av grädden, använd en rund tyll. Spritsa bollar på kanten av tårtan, använd en tesked till att dra ut halva bollarna. Spritsa nya bollar i ”svansen” som blir efter föregående boll. Fortsätt hela vägen runt tårtan. Du spritsar således en lodrät rad i taget. Ovanpå har jag lagt färska jordgubbar och citronmeliss.

 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jossan

Mmmm, smarrigt! Du lär ju göra en repris på den när vi ses och firar min student, din examen, ditt nya jobb, jag kommit in på min utbildning samt våra nya bostäder! ;) Saknar dock ett smakbetyg på detta underverk... ;)Men du vet du vad jag kom på! Vi borde göra en tårta för varje grej vi firar och samtidigt kan vi bedömma vilken av tårtorna som var godast!! :D Kramar

Svar: haha :) oj vad mätta vi ska bli! vad sägs om minitårtor? eller cupcakes? eller bäst av allt: vi ses en gång för varje sak vi har att fira :)
None None

2012-07-14 @ 22:48:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0